Valheim Patch 0.220.1 (公開テスト) 2025/2/18

久々に更新が来ましたが、メモリ使用最適化と不具合修正でした。
さっき適用してみたけど、メモリ使用最適化は結構劇的ですね。元々起動はそこまで遅くなかったが、体感できるレベルで明らかに起動時間が短くなってる。

◆Steam

https://store.steampowered.com/news/app/892970/view/748263387705639584?l=japanese
パッチノートの要約:
* メモリ使用量のさまざまな最適化
* さまざまなバグ修正と改善
* ビルドピースのさまざまな修正
* Xbox のさまざまな改善

詳細なパッチノート:

修正と改善:
* アセット バンドルを最適化し、起動時間を最大 75%、ビルド サイズを最大 35%、メモリ使用量を 110 MB 削減しました。将来のパッチのダウンロード サイズも削減されるはずです。
* UI レンダリングを最適化し、CPU バウンド時の FPS を 5~10% 向上しました。
* 後続の新しいワールドを生成するときに発生するメモリ リークを修正しました。
* 特定のサウンド ファイルをバックグラウンドで読み込むように変更し、特定のラグ スパイクを削減しました。
* ゲームパッドで移動中にセカンダリ アタックを押した場合、キーボードと同じように動作するように修正しました。
* グラフィック設定から「詳細なパーティクル システム」を削除し、「オフ」設定をデフォルトにしました。
* ゲームは、特定の種類の入力に対してメモリを少なく割り当て、実行時間を短縮しました。
* マルチプレイヤー シナリオで AoE とキャラクターの衝突検出が不正確になるバグを修正しました。たとえば、火の中を歩いていないのに火がつくことがあります。
* 仮想キーボードでマップ ピンに名前を付けた後、マウスが押したままになる問題を修正しました。
* プラットフォーム権限、ペアレンタルコントロール、ローカルブロックリストへのチャットメッセージとサインの準拠を向上。
* ゲーム内のプレイヤー名が、クロスネットワークユーザーのプレイヤーリストにも表示されるようになりました。
* プレイヤーリストのプロフィール写真のメモリ使用量を削減。
* 設定メニューのツールチップがゲーム内に表示されないバグを修正。
* 許可リストを変更するときに発生する可能性のあるフリーズを修正。
* Asksvinトロフィーアイコンが実際のトロフィーの色と一致するようになりました。
* 調理されたAsksvinテールとローストクラストパイがアイテムスタンドに取り付けられてもキラキラしなくなりました。
* アッシュウッドステークウォールのスナップポイントを調整し、位置合わせを改善。
* グラウステンウォール2x2のスナップポイントを調整し、位置合わせを改善。
* グラウステンアーチを同じ位置で異なる方向に配置できるようになりました。
* グラウステンルーフコーナーは、損傷しても位置が変わらないようになりました。
* ブラックマーブルの床の三角形と先端は燃えなくなりました。
* 条件を満たさなくても一部のイベントがトリガーされる問題を修正。


Xbox/MS:
* ゲーム内でプロフィールの更新を確認するために再起動する必要がなくなりました。
* 追加一時停止メニューにボタンを招待。
* Xboxネットワークに関連する機能のネットワーク使用量をいくらか削減。
* ゲームパッドが切断され、キーボードとマウスが接続されていない場合、またはユーザーが割り当てられていないゲームパッド入力の場合、ゲームパッドの関連付けUIが​​再表示されるようになりました。
* クラッシュのリスクが軽減。
* システム経由でテキスト通信が無効になっている場合、チャットメッセージを送信できなくなりました。チャットしたい場合は設定を変更するようにユーザーに通知するシステムUIポップアップも表示されます。
* コンソールでゲームを初めて起動するときに、ゲーム言語がコンソールの言語に基づいて自動的に選択されるようになりました。
* 受信したチャット メッセージとプレイヤー リストで、キャラクター名が UGC としてフィルターされるようになりました。
* 「ゲーム プレビュー」ポップアップが閉じた後に再び表示されるバグを修正しました。
* Xbox コンソールの予約領域を減らし、ディスク使用量を最大 1 GiB 削減しました。
* UGC 権限が拒否された場合、ゲームは看板へのテキスト入力や動物の名前変更を禁止し、その場合は権限解決 UI を表示します。
以下、原文。
Abbreviated Patch Notes:
* Various optimizations for memory usage
* Various bug fixes and improvements
* Various fixes to build pieces
* Various Xbox improvements


Detailed Patch Notes:

Fixes & Improvements:
* Optimized Asset Bundles, reducing start-up times by up to 75%, build size by up to 35% and memory usage by 110 MB. Should also reduce the download size of future patches.
* Optimized UI rendering, improving FPS by 5-10% when CPU bound
* Fixed memory leak that occurred when generating subsequent new worlds
* Changed certain sound files to be loaded in background, reducing some specific lag spikes
* Added a fix for movement to behave the same when holding down secondary attack while moving with the gamepad as on keyboard.
* Removed “Detailed particle systems” from Graphics settings and made the “off” setting the default.
* Game now allocates less memory and lower execution time for certain types of input
* Fixed a bug that caused inaccurate collision detection between AoEs and characters in multiplayer scenarios, e.g. sometimes catching on fire even when not walking into the fire.
* Fixed mouse being stuck held down after naming a map pin with virtual keyboard.
* Improved chat message and sign compliance with platform privileges, parental controls and local block list
* In-game player names are now shown in Player List for cross-network users as well
* Reduced memory usage of profile pictures in Player List
* Fixed a bug where tooltips in settings menu did not show up in-game
* Fixed a freeze that could occur when changing the permitted list
* Asksvin trophy icon now matches the colour of the actual trophy
* Cooked Asksvin Tail and Roasted Crust Pie no longer sparkles when attached to an item stand
* Tweaked snap points of Ashwood Stakewalls for better alignment
* Tweaked snap points for Grausten wall 2x2 for better alignment
* Grausten arches are now allowed to be placed in different orientations in the same position
* Grausten Roof Corner no longer change position when damaged
* Black Marble floor triangle and tip are no longer burnable
* Fixed an issue that made some events able to trigger without their conditions being met


Xbox/MS:
* You no longer need to restart to observe profile updates in the game
* Added invite button to pause menu
* Reduced network usage somewhat for functionality related to Xbox network
* Gamepad association UI now reappears if the gamepad is disconnected and a keyboard & mouse is not connected, or if gamepad input when no user is assigned to it
* Reduced risk of crashes
* Chat messages can no longer be sent if text communication is disabled via system. Also shows a system UI popup telling users to change the setting if they want to chat
* On the console, when starting the game for the first time, the game language is now auto-selected based on the console language.
* Character names are now filtered as UGC in received chat messages and player list
* Fixed a bug that could make the “Game Preview” popup appear again after being dismissed
* Reduced reserved space on Xbox console, reducing disk usage by up to 1 GiB
* The game now prevents entering text on signs or renaming animals if UGC privilege is denied, and shows resolve privilege UI in that case.

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